Важливі аспекти мовленнєвого розвитку дитини

Спілкуючись рідною мовою, люди вчаться знаходити власне місце серед інших, розуміти своїх співрозмовників і бути зрозумілими.
Потреба в спілкуванні виникає під час гри, у побуті, коли діти поводяться невимушено. При цьому не буде зайвим з боку дорослого допомогти дитині, наприклад, виявити бажання вислухати її, поцікавитись, чим займається, наблизитися ближче, щоб розглянути її малюнок або іграшку, поділитися солодощами, запропонувати вирішити ту чи іншу проблему тощо. Відчуваючи таке розуміння і підтримку, дитина завжди буде відвертою. Така довіра, як додатковий поштовх, завжди сприятиме мовленнєвому розвитку дитини.
Слід відмітити, що саме дорослий має зосередити увагу дитини на гідних, гуманних вчинках, добрих справах і цим самим виховати у малюка здатність самостійно оцінити вчинки сторонніх осіб, а також власні. Тут на допомогу можуть прийти казки. Читаючи і аналізуючи їх, дорослий допомагає дитині створити власну уявлення про того чи іншого героя, скласти відповідне узагальнююче поняття, самостійно чи з допомогою батьків висловити власну думку.
Спілкуючись з дітьми, батьки активно розвивають мовлення свого сина чи дочки, враховуючи при цьому вже набуті знання, вміння та навички малюка. У щоденному спілкуванні з іншими дитина наслідує поведінку співрозмовників, бере з них приклад. Діти 5-6 років особливо відчутно ставляться до мовлення оточуючих, реагують на силу голосу, інтонацію під час спілкування, також помічають мовні недоліки. Тому, розширюючи свій лексичний запас, малюк щоразу удосконалює мовлення. В такий період діти відчувають потребу спілкуватися не лише в оточені сім’ї, але й зі своїми ровесниками. Так формується мовленнєва особистість.
Згодом, з початком навчання у школі, діти з достатньо розвиненим мовленням завжди чітко вміють висловити свою думку, правильно відповісти на поставлене вчителем запитання, вільно спілкуються з однолітками та зі старшими дітьми. Батьки, які мали змогу і бажання «повернутися в дитинство», неодмінно будуть задоволені, споглядаючи результати своєї «праці». Тому слід пам’ятати дуже важливе правило: «Граючись – навчаємо!»