ЦІКАВА МАТЕМАТИКА ДЛЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНЯТ: Навчання рахунку

26,0 т.
ЦІКАВА МАТЕМАТИКА ДЛЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНЯТ: Навчання рахунку

Одним з найбільш відповідальних завдань у старший дошкільний період є поглиблення знань дітей про числа та вдосконалення вміння рахувати.

Батьки повинні використовувати кожну можливість, коли дитині можна поставити питання: «Скільки?» Наприклад: «Скільки дерев росте біля будинку?», «Скільки квітів розцвіло на клумбі?», «Скільки автобусів на стоянці?», «Скільки кольорових олівців у коробці?», «Принеси три тарілки, три ложки і стільки ж вилок. Скільки вилок ти приніс? Чому ти приніс три виделки?» тощо.

Вміння рахувати легко можна закріпити в іграх типу: «Хто більше», «Камінчики», «Рибалки» та інших.

Видео дня

«Хто більше»

У кожного з гравців по одній паличці і по десять кілець. У лівій руці у дитини і у дорослого паличка, правою рукою кожен з них підкидає гумові кільця по одному, по черзі, а паличкою намагається зловити і нанизати їх. Виграє той, хто більше зловить кілець.

«Камінчики»

Дорослий і дитина беруть по п'ять - десять камінчиків. По черзі підкидають камінчики вгору, намагаючись зловити, одночасно збираючи камінчики, котрі лежать на столі. Якщо це вдається, кількість спійманих камінчиків буде виграшем.

«Рибалки»

Можна використовувати готову гру «Рибалка» або іграшку-саморобку, яка за формою нагадує акваріум. У цю посудину-акваріум поміщають силуетні зображення рибок. На кожній рибці - петля. Невеликою паличкою-вудкою з гачком кожен з гравців прагне зловити рибку. Через визначений проміжок часу спійманих рибок перераховують. Гра закінчується, коли в акваріумі не залишиться жодної рибки. Виграє той, у кого улов більший.

У старшому дошкільному віці дитина повинна розуміти відношення між суміжними числами. Однак, перш ніж вона усвідомить відношення між числами, її потрібно навчити порівнювати суміжні множини, групи предметів, які відрізняються один від одного на одиницю. Перший час кожну групу предметів чи малюнків слід розташовувати в ряд. Тоді дві множини, які порівнюють, можна розташувати в два ряди. Кожен елемент другої множини буде знаходитися чітко під відповідним елементом першої. Дитина спочатку розкладає першу множину, наприклад, п'ять жуків у ряд на деякій відстані один від одного і перераховує їх. Перераховування предметів - самий простий засіб, за допомогою якого можна дізнатися, на скільки усвідомлено дитина вживає числівник. Вміння перераховувати засноване перш за все на умінні виділяти елементи множини, розчленовувати на окремі елементи.

Після того, як дитина порахувала жуків, запропонуйте їй під кожним жуком покласти по метелику і перерахувати їх також. Метеликів було тільки чотири. «Порівняй, чого більше (менше) жуків або метеликів». Дитина повинна відповідати так: «Жуків більше, ніж метеликів тому, що їх п'ять, а метеликів - чотири. Число п'ять більше за число чотири». «А як ще можна сказати, що метеликів менше, ніж жуків, тому, що їх 4, а жуків - 5. Число 4 менше за число 5».

Після того, як дитина навчиться рахувати в межах 10, вона буде порівнювати між собою попарно і інші числа: 5 і 6; 6 і 7; 7 і 8; 8 і 9; 9 і 10.

Вправи на порівняння суміжних множин підводять дитину до розуміння основного принципу побудови натурального ряду чисел: 1, 2, 3 і т. д., де кожне наступне число більше попереднього на одиницю, і навпаки, кожне попереднє менше наступного на одиницю. Можна використовувати гру типу «Назви число більше (менше) на одиницю». Дорослий домовляється з дитиною про те, що він буде показувати картинку, а дитина повинна перелічити предмети, намальовані на картинці, і назвати число на одиницю більше або менше, ніж результат рахунку. Наприклад, на картинці намальовано чотири дерева. Дитина рахує і відповідає: п'ять. «Чому ти назвав число 5?» «Тому, що на картинці намальовано чотири дерева. А число на 1 більше - 5». «Правильно»,- каже дорослий і показує наступну картинку.

Ці завдання потрібно чергувати. При цьому ви помітите, що дітям легше називати числа на 1 більше, ніж менше. Звідси випливає, що саме завданням на зменшення треба приділити більше уваги.

Крім вправ з картинками, можна називати просто числа. Ця гра проходить ще жвавіше. Швидкий темп гри сприяє розвитку інтересу до неї.

Досить корисні і завдання, сформовані самою дитиною. Вона задумує і називає початкове число або множину, а тато (мама) відповідає. У гру вносить пожвавлення навмисна помилка дорослого.

Знання про суміжні числа можна закріпити в грі «Спіймай м'яч». Кидаєте дитині м'яч і називаєте число. Він ловить м'яч і говорить наступне число, тобто число, яке на одиницю більше, або попереднє число, на одиницю менше.

Завдання можна ускладнити, запропонувавши дитині відгадувати, між якими числами знаходиться дане число. З метою поглиблення знань дитини про числа слід ознайомити її з кількісним складом числа з одиниць. Запропонуйте їй поставити на стіл одного ведмедика, одну ляльку і одну лисичку. Поки дитина ставить іграшки, ви ставите їй уточнюючі питання: «Скільки ти поставив ведмедиків? (Одного). Скільки ляльок? (Теж одну). А скільки зайчиків? (Теж одного). Скільки всього іграшок поставив? А як вийшла ця кількість?» Дитина пояснює, що вона поставила одну, ще одну і ще одну іграшку. Так стало три іграшки. «Правильно, множину 3 ми склали з трьох окремих предметів. А скільки треба взяти окремих предметів, щоб отримати множину, яка дорівнює 4? Правильно, треба взяти чотири різних або однакових предмета». Запитання і завдання можна формулювати по-різному. Наприклад, скільки і яких треба взяти куль, щоб вийшла множина, яка дорівнює 3? Скільки окремих предметів у множині 2? Як з окремих одиниць скласти число 4? і т. д. Зрозуміло, що для того, що дитина безпомилково могла давати правильні відповіді на ці запитання потрібно не одне заняттях. В результаті у неї повинно скластися правильне уявлення про те, що множини складаються з окремих предметів, а число - з окремих одиниць. Якщо число складається з двох одиниць, значить це число 2, якщо з трьох - це число 3.

Запропонуйте дитині розв'язати таку задачу: «Курка несла кожен день по одному яйцю. Скільки яєць вона знесла за три дні?» Дитина може свою відповідь намалювати і прокоментувати: «У перший день курка знесла одне яйце, у другий – одне, і у третій - теж одне яйце. А всього вона знесла три яйця».

Розуміння відношень між суміжними числами стане основою перших обчислень, коли до числа додають або віднімають одиницю. Дорослий так і пояснює дитині, що додати до числа 1 (одиницю) - значить назвати наступне число. А відняти від числа 1 (одиницю) - це значить назвати попереднє число. Також слід звернути увагу на те, що вправи на вдосконалення вміння рахувати повинні бути регулярними.

disclaimer_icon

Материалы на этом сайте рекомендованы для общего информационного использования и не предназначены для установления диагноза или самостоятельного лечения. Медицинские эксперты MedOboz гарантируют, что весь контент, который мы размещаем, публикуется и соответствует самым высоким медицинским стандартам. Наша цель – максимально качественно информировать читателей о симптомах, причинах и методах диагностики заболеваний. Призываем не заниматься самолечением, а для диагностики заболеваний и определения методов их лечения советуем обращаться к врачам.

Популярные врачи

Лекарства