ЦІКАВА МАТЕМАТИКА ДЛЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНЯТ: Що повинен знати та вміти дошколярик

У віці 5-7 років інтерес дитини до математичних знань стає більш стійким і усвідомленим. Нерідко дитина сама буде звертатися до дорослого з проханням навчити її рахувати, розрізняти цифри, розв'язувати приклади і задачі.
У цей період важливим стає подальший розвиток у дитини вмінь і навичок навчальної діяльності, здатності сприймати і розуміти пізнавальну задачу.
Одночасно із закріпленням, уточненням і поглибленням наявних у дитини знань, на шостому році життя у нього має бути сформоване уявлення про числа першого десятка; вміння рахувати в межах 10; порівнювати суміжні числа; розрізняти і називати цифри від 0 до 9; розуміти відношення між частиною і цілим; незалежність числа від кольору, величини і розташування елементів, складових множини; порівнювати з допомогою умовної міри величину, протяжність, об’єм рідких і сипучих речовин, а також чисельність груп, що складаються з окремих предметів; розрізняти і називати нові геометричні фігури (ромб, овал, піраміду). У дитини повинні бути сформовані поняття про чотирикутник і його ознаки, уміння орієнтуватися в просторі, рухаючись в заданому напрямку і визначати місце знаходження предметів по відношенню до себе і один до одного.
Дитина старшого дошкільного віку повинна знати послідовність днів тижня, вміти розрізняти і називати час доби, правильно користуватися поняттями «сьогодні», «завтра», «вчора».
Старшим дошкільникам, не залежно від того, відвідують вони групи по підготовці до школи чи ні, необхідна допомога з боку батьків в оволодінні дитиною математичними знаннями та вміннями. Батьки повинні систематично перевіряти, що і як дитина засвоїла, а що потрібно повторити, закріпити, уточнити, поглибити для того, щоб не було ніяких труднощів у школі. Адже в цей період дитина повинна добре рахувати в межах 20; виробляти арифметичні операції додавання і віднімання, користуючись рахунковим матеріалом і без нього, порівнювати предмети за різними параметрами величини (за довжиною, шириною, висотою, товщиною, на око і з допомогою лінійки); мати деякі відомості про багатокутники та інші геометричні фігури; добре орієнтуватися в просторі, в зошиті, книзі; знати назви місяців, днів тижня; визначати час за годинником.
Істотні зміни відбуваються у дитини і в області мислення, розвивається здатність аналізувати, узагальнювати, робити висновки, обґрунтовувати свій вибір, власні дії.
Проведення занять з дитиною вимагатиме від батьків завчасної підготовки дидактичного (наочного) матеріалу. Для цього можна використовувати різні дрібні предмети, іграшки, природний матеріал (шишки, жолуді, листя), які дитина збирала на прогулянці і відпочинку. Крім того, широко використовуються картинки, ілюстрації, фотографії, малюнки, силуетні зображення тварин, птахів, комах, овочів і фруктів, рахівниці різної конструкції; картки, на яких дитина буде розкладати геометричні фігури, цифри тощо; геометричні фігури (плоскі та об'ємні), предмети, схожі на них. Також в нагоді стане матеріал для вимірювання: стрічки, палички, банки, ложки, кубики. У магазині можна придбати набір «Вчися рахувати», в якому є лічильні палички, геометричні фігури, а також окремі набори сюжетних картинок.