ЦІКАВА МАТЕМАТИКА: Визначення форми предметів

Заняття з розвитку у дітей уявлень про форму слід проводити паралельно і органічно пов'язувати з навчанням рахунку та вправами на порівняння предметів за величиною. Дітей середнього дошкільного віку потрібно ознайомити з трикутником, прямокутником та циліндром.
З новими геометричними фігурами діти знайомляться на основі їх порівняння з уже знайомими.
Так, ознайомити з трикутником можна на основі закріплення знань про квадрат і, порівнюючи їх один з одним. Покажіть дитині квадрат, вирізаний з паперу. На ваше запитання: «Що це таке?»- дитина відповість, що це квадрат. А тепер зігніть квадрат по діагоналі і розріжте його - вийде два трикутника. Один трикутник залиште у себе, а інший - віддайте дитині. Ви демонструєте перед дитиною нову фігуру і називаєте її: «Це трикутник. У цієї фігури є кути і сторони». Запропонуйте дитині вказівним пальцем правої руки обвести по контуру фігуру, доторкнутися до кутів. Зробіть це разом з нею. Ці дії сприятимуть більш глибокому і активному обстеженню фігури. Кілька разів запитайте у дитини, як називається фігура. Отримані знання потрібно закріпити в різних формах дитячої діяльності: ігровій, побутовій, конструктивній. Можна запропонувати дитині гру «Знайди предмет трикутної форми». Дитина в навколишньому середовищі знаходить і називає предмети: підставка для сковороди, формочки для печива тощо.
Ознайомлення дітей з прямокутником можливе також на основі порівняння його з квадратом. При цьому слід розділити квадрат на дві частини. Зверніть увагу дитини на те, що вийшли дві нові фігури, у яких, як і у квадрата, є сторони і кути. Ці фігури називаються прямокутниками. «Порахуй, скільки сторін у прямокутника. А скільки у нього кутів? Сторін і кутів порівну, їх по чотири. Порівняй сторони прямокутника між собою - вони рівні попарно). А що ми говорили про сторони квадрата? (Вони рівні між собою). Обведи пальчиком сторони прямокутника. Покажи пальчиком кути прямокутника. Тепер знайдемо в кімнаті предмети, за формою схожі на прямокутник». Дитина називає картину, раму вікна, двері тощо.
Знайомство з циліндром можна організувати, порівнюючи його з кубом. Дитина розглядає куб, погладжує окремі його сторони-грані. Потім дорослий звертає його увагу на нову фігуру, яка називається циліндром. У цієї фігури є верхня і нижня основи, а також бічна поверхня. У циліндра немає кутів, його можна покотити, можна поставити на основу, і він буде стійко стояти. Дитина виділяє циліндричну форму у склянки, палиці, олівця і т. д. Набуті знання закріплюють спочатку в повсякденному житті, а потім на заняттях, при розгляданні картинок, в іграх.
Велику користь приносять ігри та вправи на складання фігур з частин, упорядкування (розкладання в ряд), зіставлення форми предметів з геометричними зразками.
Приклади ігор та вправ
«Склеїмо чайник»
Малюнок із зображенням чайника розрізають на декілька частин. Дитина спочатку знаходить потрібні частини, визначає їх кількість, потім поєднує їх у єдине ціле.
Варіантом цієї гри є гра «Склади ціле з частин». Завдання в цій грі схоже з попереднім, тільки дитина оперує не зображеннями предметів, а геометричними фігурами. Для цього слід вирізати з паперу геометричні фігури. З одного боку всі фігури фарбують в один колір, а з іншого - кожна фігура має свій колір. Наприклад, квадрат - червоний, прямокутник - синій, трикутник - жовтий, коло - зелений. Дитина підбирає частини, орієнтуючись на форму і колір, складає і супроводжує свої дії словами.
«Плутанина»
Це варіант тієї ж гри, ускладнюється тільки тим, що всі фігури одного кольору. Частини геометричних фігур знаходяться в одному конверті. Треба підібрати частини і скласти фігуру.
Велике значення в роботі з дітьми цього віку мають вправи типу: «Знайди предмет такої ж форми», «Знайди те, що я скажу» та ін. Від безпосереднього порівняння форми предметів з геометричними зразками діти переходять до словесного визначення форми. Для вправ можна брати спочатку предмети простої форми, що не мають деталей. Наприклад, прапорці, дощечки різної форми; квадратну хустку, шарф прямокутний, косинку, краватку трикутної, стакан циліндричної форми. Дитині можна запропонувати знайти предмети зазначеної форми у певних місцях кімнати: подивися на полицю, є там предмети, схожі на циліндр, куля, куб