Чому українцям відмовляють у підписанні декларації з лікарем і що робити
Другий тиждень в Україні йде кампанія з підписання декларацій з сімейними лікарями, терапевтами та педіатрами. Вибрати фахівця кожен пацієнт може самостійно. Однак в Міністерстві охорони здоров'я відзначають, що в деяких медустановах це право пацієнта вже порушують. "Обозреватель" розповідає, чому законно можуть відмовити в підписанні декларації з лікарем і що робити в такому випадку.
Відмовити пацієнту в підписанні декларації з сімейним лікарем, терапевтом або педіатром можуть з двох причин: медзаклад ще не підключений до електронної системи охорони здоров'я або всі лікарі, які працюють у ньому, вже набрали оптимальну кількість пацієнтів,відзначають в Міністерстві охорони здоров'я.
Так, оптимальна кількість пацієнтів для терапевта - 2 000 осіб, для педіатра - 900, а для сімейного лікаря - 1 800. Але на практиці кількість пацієнтів одного лікаря може відрізнятися від оптимальної в залежності від соціально-демографічних, інфраструктурних та інших особливостей території, на якій вони живуть. Наприклад, якщо мова йде про сімейного лікаря в селі з населенням в 2 000 осіб, то він може всіх їх обслуговувати.
Читайте: Вибір лікаря: Супрун відповіла на головні питання
На сьогоднішній день, коли кампанія щодо укладення декларацій тільки стартувала, ймовірність того, що лікарі вже встигли набрати оптимальну кількість пацієнтів, майже виключена. Але якщо пацієнту все ж відмовили саме з цієї причини, йому варто звернутися до головного лікаря цього медзакладу, щоб перевірити інформацію. Якщо він відмовляється перевіряти цю інформацію, пацієнт може звернутися до місцевого управління охорони здоров'я з відповідною заявою та залишити відгук на сайті МОЗ у формі зворотного зв'язку .
Однак, в цій ситуації вихід один - звернутися до іншої медичної установи. Тим більше, що гроші за його обслуговування буде отримувати саме той лікар, з яким підписано декларацію.
Читайте: Що буде, якщо не підписати декларацію з лікарем: роз'яснення для українців
Якщо пацієнту відмовили в укладенні декларації з лікарем через те, що медзаклад не підключений до електронної системи охорони здоров'я, то варіанти два: почекати або знайти інший.
Якщо медустанову не підключена до системи, підписати декларацію неможливо технічно. Для початку пацієнту потрібно дізнатися, коли вона буде підключена або в реєстратурі, або у головного лікаря. Якщо він має намір обслуговуватися саме в цьому медзакладі, то доведеться почекати - кампанія триватиме до тих пір, поки всі не виберуть собі лікарів, кажуть у відомстві.
Другий варіант - вибрати собі лікаря в іншому медзакладі. Дізнатися, що конкретна установа вже в системі можна по наклейці "Тут можна обрати свого лікаря".
Всі інші причини, якими можуть пояснювати відмову підписувати з пацієнтом декларацію, незаконні. Наприклад, відмова через місце реєстрації пацієнта. Згідно із законодавством, пацієнти не зобов'язані вибирати лікаря саме за місцем реєстрації. І ця норма закріплена в Наказі МОЗ № 503 від 19 березня 2018 року . Саме на нього і варто спиратися, відстоюючи свої права.
Також за роз'ясненнями варто звернутися до головного лікаря медустанови. Якщо і він відмовляється вирішувати проблему, можна звернутися з місцеве управління охорони здоров'я з відповідною заявою . А ще у відомстві рекомендують в такій ситуації подумати про вибір іншого медзакладу - того, в якому не будуть відразу порушувати права пацієнта.
Раніше "Обозреватель" розповідав, як підписати декларацію з лікарем, якщо немає паспорта.