Як пацієнту подати скаргу до НСЗУ
Подати скаргу до НСЗУ — це не формальність. З початку року Національна служба здоров’я України отримала 1 039 звернень від пацієнтів щодо надання медичної допомоги.
Найбільша частка скарг — через відмову в наданні послуг, передбачених Програмою медичних гарантій (28,8%), а також вимагання коштів за надання послуг, витратних матеріалів та лікарських засобів (23,9%). Такі випадки є неправомірними, адже вартість медичних послуг закладам із договором сплачує НСЗУ.
"Завдяки скаргам ми можемо спільно покращувати медичну допомогу та боротися з недобросовісними надавачами послуг. Медичні заклади, на яких систематично скаржаться пацієнти, перебувають в особливому фокусі уваги Національної служби здоровʼя. Кожен випадок порушення прав має свої особливості. Але спільним є те, що пацієнти не мають мовчати у разі порушення їхніх прав та вимагання коштів за медичні послуги, за які вже сплатила держава", — зазначила Наталія Гусак, Голова Національної служби здоров’я України.
Лише залишаючи скаргу, можна разом покращити медичну систему. Завдяки зверненням щодо порушень у лікарнях, з початку року НСЗУ вдалося поновити право 60 пацієнтів на допомогу за Програмою медичних гарантій.
"Чим більше пацієнт надасть доказів щодо порушень з боку закладу, наприклад, чеки за придбані ліки, чи оплачені послуги з лікування або діагностики, фото і відео, тим більше шансів поновлення права пацієнтів на безоплатну медичну допомогу", – додав Тарас Стеценко, заступник начальника відділу роботи зі скаргами пацієнтів.
Наприклад, скарга пацієнта з міста Нікополь (Дніпропетровщина) щодо оплати лікування інфаркту. 17 грудня чоловіка з діагнозом обширний інфаркт доставили до Дніпропетровського обласного центру діагностики та лікування. З першого дня дружина чоловіка купувала ліки і все для догляду за хворим. Після розгляду скарги всі кошти за лікарські засоби та витратні матеріали були повернені у розмірі 21 500 грн. Списки та чеки були надіслані разом із заявою на перевірку правомірності вимагання купівлі препаратів до НСЗУ.
Іншим прикладом поновлення права пацієнта на медичне обслуговування є випадок у Київському міському центрі радіаційного захисту населення міста Києва від наслідків Чорнобильської катастрофи. На момент перебування пацієнта у закладі були відсутні необхідні медичні препаратів та засоби, якими заклад мав забезпечити пацієнта згідно з договором із НСЗУ. За результатами розгляду скарги, заклад повернув пацієнту майже 6000 грн.
Як діяти пацієнтам у разі порушення прав?
- Звернутися зі скаргою до головного лікаря.
- Якщо головний лікар не вирішує проблему — звернутися зі скаргою до місцевого департаменту охорони здоровʼя.
- Залишити скаргу через електронну форму на сайті НСЗУ в розділі "Громадянам": https://cutt.ly/hewPO7gU.
Також залишити скаргу можна у декілька способів:
- За безкоштовним номером контакт-центру 16-77. Оператор гарячої лінії зафіксує скаргу та допоможе оформити звернення.
- Надіслати офіційний лист на електронну пошту: [email protected].
- Надіслати лист на поштову адресу НСЗУ: проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073.
- Написати звернення на особистому прийомі громадян.
Що варто вказати в скарзі?
- Зазначте прізвище, ім’я та по батькові пацієнта, дату народження.
- Зазначте дату події, викладеної у скарзі.
- Правильно вкажіть назву лікарні.
- Напишіть посаду, прізвище, ім’я та по-батькові особи, яка вимагала оплату за медичні послуги, ліки чи інші матеріали чи відмовлялася надати послугу.
- Детально опишіть ситуацію, яка з Вами сталася.
- За можливості зазначте суму коштів, яку вам довелось витратити, або яку з вас вимагали. За наявності додайте копії чеків на ліки чи медичні послуги.
- Вкажіть свої контакти, які допоможуть з вами зв’язатися: номер мобільного чи стаціонарного телефону, електронну адресу, поштову адресу.
Аби скарга мала позитивний результат — важливо надати якомога більше фактів та доказів вимагання коштів (чеки, фото чи відео, імена медпрацівників, які вимагали кошти). Це допоможе встановити факт вимагання та повернути пацієнту кошти.